Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 30 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vlastivědný atlas České republiky
Břichňáčová, Eliška ; Opatřilová, Irena (oponent) ; Plánka, Ladislav (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá návrhem koncepce vyhotovení vlastivědného atlasu České republiky. Atlas má být určen pro žáky 1. - 2. ročníku základních škol a sloužit při výuce v hodinách prvouky. Pomocí této školní pomůcky by žáci měli získat základní znalosti o České republice a její návaznosti na Evropu a svět. První část diplomové práce se zabývá teoretickým postupem tvorby kartografického díla. Část druhá popisuje jeho praktické vyhotovení. Na závěr byla ověřena funkčnost atlasu mezi dětmi na Základní škole v Běrunicích.
Vstupní znalosti a představy o středoevropských státech u žáků mladšího školního věku
FLEISCHMANNOVÁ, Tereza
Práce se zabývá rozsahem a úrovní vstupních znalostí a představ o středoevropských státech u žáků mladšího školního věku. Cílem práce je prostřednictvím kvantitativního výzkumného šetření zhodnotit komplexní znalosti žáků prvního stupně o státech střední Evropy. Vyhodnocení probíhalo na základě dotazníkového šetření u 396 respondentů z osmi základních škol a umožnilo tak posouzení úrovně geografických znalostí u žáků čtvrtých a pátých ročníků základních škol. Analytická část diplomové práce se orientuje na výsledky a jejich srovnání dle několika kategorií, jimiž jsou rozdíly ve znalostech napříč školami, ročníky a genderu. Rovněž se tato část zabývá rozdíly vyplývajících z umístění a velikosti daných základních škol a v neposlední řadě také na zdroj těchto vědomostí. Závěrečná praktická část se zakládá na výsledcích dotazníkového šetření a obsahuje edukační materiál, který je rozšířen o metodickou příručku pro pedagogy a náměty na výuku středoevropských států.
Vstupní znalosti a představy o krajích Česka u žáků mladšího školního věku
KAZDOVÁ, Barbora
Diplomová práce se zabývá vstupními znalostmi a představami, které mají žáci mladšího školního věku o krajích Česka ještě před jejich vlastní výukou v hodinách vlastivědy v pátém ročníku základních škol. Získávání dat probíhalo výzkumným šetřením na několika vybraných základních školách Kraje Vysočina a Jihočeského kraje. Žáci třetích a čtvrtých tříd vyplnili dotazníky, které zkoumaly jejich komplexní představy a znalosti o krajích Česka. Součástí analytické části bylo i porovnávání rozdílností mezi jednotlivými ročníky, pohlavími, velikostí, umístěním a typem šetřených škol. Na základě výsledků vznikl edukační materiál "Z kraje do kraje" zaměřený na kritické myšlení metodou E-U-R, který může sloužit učitelům základních školách v aktivnějším přístupu žáků k učivu. Závěr diplomové práce hovoří o potvrzení či vyvrácení stanovených hypotéz.
Významné události českých dějin 20. století v kronikách málotřídních škol na Trhosvinensku a Novohradsku
MÍČKOVÁ LIŠKOVÁ, Kateřina
Anotace Diplomová práce se zabývá možnostmi výuky vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět, předmětu vlastivěda ve 4. a 5. ročníku základní školy. Teoretická část definuje pojmy málotřídní základní škola, objasňuje historii a význam školních kronik a zabývá se vymezením vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Dále charakterizuje regiony Trhosvinensko a Novohradsko, jejichž historická síť málotřídních škol je východiskem pro praktickou část diplomové práce. Praktická část diplomové práce se zabývá analýzou obsahu školních kronik vybraných málotřídních škol, analýzou obsahu učebnic a metodou orální historie z hlediska možností využití ve výuce vlastivědy. Dále praktická část seznamuje s návrhy možností využití těchto materiálů a metod při výuce.
Přírodní zajímavosti okolí Rakovníka a jejich využití v přírodovědě a vlastivědě.
HRBKOVÁ, Jana
Diplomová práce se zabývá využitím metody vycházek a exkurzí v hodinách přírodovědy a vlastivědy (prvouky) v blízkém okolí Rakovníka. Obsahuje čtyři vycházky a jednu exkurzi do muzea, určené převážně pro žáky 3., 4. a 5. ročníků základních škol. Ke každé vycházce je vytvořen pracovní list, k některým alternativní varianty.
Využití audiovizuální techniky, muzejní pedagogiky a literatury ve výuce vlastivědy
Rabová, Jaroslava ; Parkan, František (vedoucí práce) ; Mikeska, Tomáš (oponent)
Svou diplomovou práci jsem rozdělila na tři části, teoretickou, praktickou a empirickou. Teoretická část se zabývá výukou vlastivědy, didaktickou technikou a učebními pomůckami, muzejní pedagogice, jednotlivým edukačním specifikům škol a muzeí, tomu, jak by měla spolupráce vypadat, jakou roli v ní hraje osobnost muzejního pedagoga a čím je pro školu i muzeum přínosná. A v neposlední řadě literaturou, která je podle mého mínění důležitým prvkem ve výuce vlastivědy. V praktické části jsem popsala zrealizovaný projekt, v kterém je použita didaktická technika, spolupráce s muzeem a práce s literaturou. Empirická část je zaměřena na průzkum v základních školách v oblasti didaktické techniky. Klíčovými pojmy, o které se výzkum opírá, jsou např.: moderní didaktická technika, práce s moderní didaktickou technikou, vnímání didaktické techniky jako prostředku realizace výuky. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Vlastivědné učivo v učebnicích Výchovy k občanství na ZŠ po roce 1989
Havlice, Martin ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Havlínová, Ivana (oponent)
Vlastivědné učivo v učebnicích Výchovy k občanství na ZŠ po roce 1989 Resumé Diplomová práce se věnuje zejména učebnicím občanské výchovy v období po roce 1989 do současnosti. Uvádí rekapitulaci vývoje občanské výchovy jako vyučovacího předmětu a také vznik a vývoj vlastivědného přístupu. Obsahuje seznam všech učebnic občanské výchovy v tomto období s doložkou MŠMT pro použití na základních školách či víceletých gymnáziích včetně učebnic pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Hlavním tématem diplomové práce je analýza postavení vlastivědného učiva v současném základním vzdělávání se zaměřením na 2. stupeň a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. V této souvislosti je rekapitulována poslední významná kurikulární změna českého školství v podobě Rámcového vzdělávacího programu s důrazem na postavení vlastivědného učiva. Posledním cílem práce a současně její praktickou stránkou je identifikace a rozbor historické náplně vlastivědného učiva v současných učebnicích občanské výchovy, její komparace se současným stavem historického poznání a poukázání na časté historické nepřesnosti a stereotypy, které se v historických tématech vlastivědného obsahu učiva občanské výchovy vyskytují. Závěr je věnován snaze vyvodit ze závěrů práce doporučení využitelná při tvorbě učebnic občanské výchovy.
Historické myšlení žáků primární školy
Kopecká, Karolína ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
HISTORICKÉ MYŠLENÍ ŽÁKŮ PRIMÁRNÍ ŠKOLY Abstrakt Tato diplomová práce pojednává o historickém myšlení žáků primární školy. V začátku se věnuje vývoji vyučovacího předmětu vlastivěda u nás, dále uvádí psychologická východiska historického myšlení a představuje významné české a zahraniční práce prezentující výzkumy v této oblasti. V diplomové práci je vylíčen průběh kvalitativního výzkumu, který zjišťoval schopnosti historického myšlení žáků 5. ročníku základní školy, především jejich porozumění historii. Součástí provedeného výzkumu je vypracování čtyř vyučovacích jednotek vlastivědy obsahujících speciální úlohy. V závěru je zkoumán vliv těchto speciálních úloh na historické myšlení žáků. Navrhované metody práce mají být nejenom zdrojem inspirace pro učitele, ale také nabízenou cestou rozvoje historického myšlení žáků 1. stupně základní školy. Klíčová slova: historické myšlení, historický výzkum, evidence a artefakty, dítě jako historik, výzkumná otázka, vlastivěda Vedoucí diplomové práce: Ing. Michaela Dvořáková Autor diplomové práce: Karolína Kopecká Studijní obor: učitelství pro 1. stupeň ZŠ Forma studia: prezenční Diplomová práce dokončena: červen, 2012
Historie a význam vybraných kulturních památek Odoleny Vody a okolí ve vlastivědných vycházkách
Skýpalová, Jitka ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Zicha, Zbyněk (oponent)
Univerzita Karlova Pedagogická fakulta Katedra občanské výchovy a filosofie DIPLOMOVÁ PRÁCE Historie a význam vybraných kulturních památek Odoleny Vody a okolí ve vlastivědných vycházkách History and value of chosen cultural sights in Odolena Voda and its surroundings in relation to historical walks Autor práce: Jitka Skýpalová, DiS. Vedoucí práce: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. Studijní program: Učitelství pro základní školy Studijní obor: I.ST (7503T047) 2017 2 ABSTRAKT Cílem diplomové práce Historie a význam vybraných kulturních památek Odoleny Vody a okolí ve vlastivědných vycházkách je vytvořit teoretický i praktický podklad pro výuku vlastivědy v 5. ročníku, která propojí teoretické učivo s regionální historií zastoupenou kulturními památkami. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá nejprve zasazením tématu do Rámcově vzdělávacího programu a poté geografickou, demografickou a zejména historickou charakteristikou regionu. Historická část je zaměřena na město Odolenu Vodu a obec Panenské Břežany. Velkou pozornost zde věnuji konkrétním kulturním památkám, s nimiž pak vyučující bude seznamovat žáky. Na tuto část navazuje část praktická, která je uvedena klíčovými tématy, což je problematika výuky prostřednictvím kulturních památek a také teorie vlastivědných vycházek...
České středohoří - kulturní krajina
Štefaniková, Jana ; Procházka, Lubomír (vedoucí práce) ; Štěpánová, Irena (oponent) ; Drápala, Daniel (oponent)
Disertační práce "České středohoří - kulturní krajina" nahlíží na území vytyčené převážně současnou linií Chráněné krajinné oblasti České středohoří jako na krajinu sídel, konkrétně sídel venkovské povahy. Na základě terénního průzkumu jsou přiblíženy základní charakteristiky venkovského stavitelství na zmíněném území a vybrané vlivy, které zástavbu místních obcí dotvářely. Práce také přináší četné doklady regionálního vlastivědného zájmu o České středohoří, zejména pak o venkovské stavitelství. Tento vlastivědný zájem je diskutován v kontextu vývoje české a německé národní emancipace. V celé práci je kladen důraz na období od poloviny 19. století do poloviny 20. století. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 30 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.